Kungariket


Obama försöker tygla förväntningarna
oktober 31, 2008, 4:12 e m
Filed under: politik, USA Valet | Etiketter: , , , , ,

Change. Obama har använt ordet flitigt i sina tal. Han har själv blivit synonym med ordet. Läskautomater har försetts med demokratiska klistermärken vid knappen för växelmynt: ”Press for change”. Obama har dock inte lyckats definiera detta ”Change”. Eller kanske inte velat. Genom att låta ordet få en mer abstrakt betydelse täcker han givetvis mer mark. Ordet blev ett fenomen och antog kanske alltför stora propotioner. Förväntningarna på Obama och hans ”Change” är enormt uppblåsta. Samtidigt lämnar inte den dåliga ekonomin mycket utrymme för någon stor förändring överhuvudtaget. Demokraterna är nervösa för att detta kan leda till ett antiklimax om de vinner valet och Obama har i sina senaste tal poänterat att det kommer bli svårt och ta lång tid att nå målen. Här har givetvis McCain en ypperlig möjlighet att punktera Change-bubblan och därmed den motor som driver den demokratiska kampanjen. 

Skillnaderna mellan Obamas high tech kampanj och McCains traditionella valrörelse är enorma. Medan Obama utnyttjat varenda media kanal till fullo har republikanernas försök att dra nytta av den nya tekniken inte fått samma genomslag. Obama bloggar, använder sms, facebook och e-post. McCain satsar på den personliga kontakten, Joe The Plumber och Arnold Schwarzenegger. Skillnaden mellan generationerna blir knappast mer tydlig än så här. Det återstår att se om facebook-ungarna kommer att kunna slita sig från tangentbordet på valdagen. För McCains äldre, vita målgrupp har ett, historiskt sett, högre valdeltagande. Det är ett som är säkert. 

Kungariket tror på en spännande fortsatt kampanj in i det sista.

Annonser

Kommentera so far
Lämna en kommentar



Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s



%d bloggare gillar detta: