Kungariket


Brandkvinnor är livsfarliga
november 10, 2008, 12:45 f m
Filed under: PK-landet | Etiketter: , , , , ,

Dumkvotering. Nu ska det bli fler brandkvinnor. De fysiska kraven ska sänkas och Sverige kan se fram emot en svagare räddningstjänst. Bakom PK-utspelet ligger räddningsverket som anser att ”kvinnors kunskaper behövs på olycksplatser”. 

Räddningstjänsten är en trygghet som vi betalar skatt för. Vi har rätt till det bästa möjliga brandförsvaret. Det är en rättighet. Att jobba inom brandförsvaret är dock ingen rättighet. Det är ett tungt jobb som kräver god fysik. Därför skall kraven förbli höga. Det handlar om liv och död. Vilket pris ska vi betala för en feministisk agenda på avigvägar?

Mer om kvotering: AB, AB,

11 kommentarer so far
Lämna en kommentar

Instämmer helt! Det är inte sexism heller. Kvinnor som är starka nog får bli brandmän. Nu råkar det bara vara så att det inte finns några kvinnor i Stockholm som klarar av att lyfta en människokropp. Inte fan vill jag ligga medvetslös i en brand och hjälpas av en räddningsman som inte klarar av att bära ut mig från lågorna.

Kommentar av Bob

Sverige är på väg åt helevete!!!!

Kommentar av hk

Jag förstår inte varför just räddningstjänten är en sådan het potatis! Som vårdbiträde lyfter man andra människor många många gånger om dagen.
-Detta utan att vara adrenalinstinn som man är vid kris och olyckor… Det är aldrig någon som ifrågasätter fysiken på alla dessa kvinnor. -De får heller ingen fysträning på betald arbetstid…
MEN det är ju inte samma sak… för det handlar ju inte om status och makt, sånt som sådana som du är så jäkla rädd att inte få…
Ha en god kväll ”Kungen”… 😉

Kommentar av Svea

Om du inte förstår skillnaden på ett vårdbiträde och en rökdykare så är du fantastiskt obegåvad.

Kommentar av kungariket

Du har rätt ”Kungen” jag förstår inte en diskussion på så här hög nivå, så jag sätter mig nog i soffan och stickar en stund i stället!

Så får ni inelligenta män fortsätta er intellektuella samvaro i cyberrymnden!
Tack för mig!

Kommentar av Svea

Det kommer inte gå helt åt helvete för att storstäderna sänker sina krav. Hur klarar sig mindre städer med FÄRRE i styrkan lika bra med lägre intagningskrav?
Och det är precis samma bränder där som ute på ”landet”. Fast skogsbrand som är det jobbigaste en brandman kan stöta på finns ju inte i storstaden. Men hur lyckas de släcka dem med mindre intagningskrav?
Du kanske ska läsa på lite innan du skriver…

Kommentar av Brandkvinnan

😯

Kommentar av Josef Boberg

.. tro mig, de gubbar som arbetat inom räddningstjänsten sedan 70-talet har taskigare fysik än kvinnor i 20-30 års åldern. Räddningstjänsten handlar inte bara om rökdykning som dessutom är en specialtjänst inom brandförsvaret.

Kommentar av Eva

Gubbar med taskig fysik ska också bort. Höj kraven säger jag ju!

Kommentar av kungariket

Mer än 80% av Brandmännens tid går åt till ANNAT än bränder. Och i stort sett ALLA skador som Brandmän drar på sig är träningsskador (innebandy är överrepresenterat!!) så ja jag tror nog kvinnor kan vara med och leka den leken. Sen kommer det INTE kvoteras in till just rökdykare för att där handlar det om LIV och DÖD och går inte att kompromissa, vilket man inte heller bör.
Så ja, kvotera in kvinnor fan. Det kan behövas, enligt min upplevelse iaf.
”Män som gör saker tillsammans”

Kommentar av Erika

Pust!

Fy fan vad jag är trött på dessa idioter som hela tiden försöker ”pruta in” kvinnor i alla möjliga yrken och situationer. Jag är själv brandman och jag kan nog tala för 98% av ”räddningstjänst-Sverige” när jag säger att RÄTT MAN PÅ RÄTT PLATS, OCH SLUTA JÄVLAS MED EN MASSA SKIT UNDANTAG!!! Jag har jobbat med kvinnliga brandmän som är bra och dugliga på alla vis utom när det kommer till de tunga bitarna(rökdykning) Den kvinnliga kroppen orkar helt enkelt inte som den manliga, skall detta vara så svårt att ta in? Men måste alla vara rökdykare? Ja i Sverige är det faktiskt så om man vill vara brandman. Kanske bör ändras till framtiden kan jag tycka, men just nu är det så. I grund och botten vill jag att vi skall fråga oss vad det är som är viktigast, jämställdhet vs. rädda liv? Medborgarna i detta land räknar faktiskt med att vi fixar vårt jobbet, eller hur? Slutligen vill jag säga att det finns ett fåtal kvinnor som jobbar som brandmän och gör det bra, men det få som finns jobbar EXTREMT hårt för att orka med, dom får träna dubbelt så hårt och det är inte hälsosamt i längden. Och slutligen slutligen, det finns inga kvinnliga brandmän i åldern 45-60 och kommer nog aldrig att finnas, undra varför???

Kommentar av eldflugan




Kommentera

